Saturday, June 11, 2011

Cabaran IPT?? Mudah saja!

Assalamualaikum w.r.t.
Apa khabar? InsyaAllah sihat semuanya.

Post ini khusus ditujukan buat diri saya dan rakan saya yang baru dalam dunia universiti. Umumnya untuk semua.

Suasana belajar sudahpun bermula bagi sebahagian besar rakan-rakan saya sama ada yang masuk matrikulasi, asasi, stam, diploma, sarja
na dan sebagainya. Masih juga ada sebahagian kecil yang belum menerjah ke dunia IPT dan masih menunggu rezeki yg belum mampir. Ada juga yang bekerja demi mencari sedikit sebanyak wang untuk masa depannya(IPT,oversea,kahwin?)..

Alhamdulillah dan tahniah buat rakan-rakan saya yang telah mendapat peluang ke IPT.

Ingin saya berkongsi sedikit sebanyak persiapan bagi diri saya terutamanya dan bagi pembaca juga. Sebenarnya saya tidak layak untuk memberi sedikit sebanyak persiapan tetapi merasa terpanggil untuk berkongsi kerana saya juga menghadapi suasana yang sama. Saya bukan ingin berkongsi tentang persiapan teknikal tetapi hanya persiapan untuk hadapi suasana sahaja. Perkongsian ini juga terdapat pesanan abg-abg dan senior-senior.

Dunia IPT amat berlainan dengan dunia sekolah. Mungkin di sekolah kita mudah ditegur dan dibantu oleh senior tetapi di IPT kita sendiri yang jaga diri sendiri. Andai kita bermasalah, kita sendiri yang selesaikannya
. Sukar untuk mencari individu yang sentiasa mengambil berat terhadap kita di IPT. Suasana yang amat berlainan dengan sekolah.

Pesan saya, carilah kawan yang baik ataupun diistilahkan sebagai kawan akhirat. Kawan akhirat bermaksud kawan yang mampu mengingatkan kita ketika kita lalai. Yang mengingatkan tentang Islam dan sebagainya. Carilah kawan akhirat kerana jika tidak dicari, sukar untuk mendapatkannya. Berlainan dengan kawan dunia, tidak dicari pun sudah dapat... Kawan dunia juga tidak dilup
akan. Tidak salah mencari kawan dunia tetapi kawan akhirat pastikan ada.

Pesan saya juga, jagalah amal fardi. Contohnya solat berjemaah, bacaan al-Quran, qiamullail, sedekah, zikir pagi petang, puasa sunat dan sebagainya. Kerana apa? Kerana itulah yang akan menjaga kita. Yang mampu meningkatkan iman, menambah pahala di samping mendapat redha Allah. Tanpanya
, kita akan kekurangan bekalan akhirat dan juga mudah larut dengan kehidupan yang melalaikan. Seperti budaya barat, masalah sosial dan sebagainya.

Yang terakhir, kekalkanlah kelainan kita berbanding orang lain. Kelainan apa? Kelainan pengamalan Islam dan kefahaman Islam yang kita dapat. Mungkin sebelum ni ramai antara kita yang sudah mendapat 
pendidikan Islam yang syumul di sekolah-sekolah agama lebih-lebih lagi yang swasta. Itulah antara nikmat yang Allah beri tanpa kita sedar dan Allah tidak memberi kita sia-sia. Ada tujuanny
a iaitu untuk membentuk peribadi muslim dalam diri kita. Tidak ramai yang mendapat nikmat tersebut. Dan rugilah bagi sesiapa yang telah mendapat nikmat tersebut dan melupakannya.

Kelainan itulah yang perlu dikekalkan. Ataupun istilah arabnya 'tamayyuz' yang bermaksud perbezaan (banyak lagi maksud lain tapi yang nak difokuskan ialah yang bermaksud perbezaan). Jangan jadi seperti lalang yang apabila ditiup angin, ia juga melentok mengikut arah angin. Contohnya apabila budaya barat meluas, kita juga terpengaruh dengannya dan terikut sekali arusnya. Mana pergi budaya Islam kita yg agung?

Ini hanya sedikit coretan semasa yang mampu saya coretkan. Semoga kita berjaya menempuh dunia IPT yang penuh cabaran bukan sahaja cabaran belajar, tetapi juga cabaran-cabaran yang menguji iman seperti perempuan, suasana tidak soleh dan sebagainya.

Kitalah penentunya. Anda mampu mengubahnya!

Monday, March 21, 2011

Mari menuai hasil Sariyyah

Assalamualaikum w.b.t

Pejam celik tegak lentok sudah 3 bulan berlalu sejak berlalunya "Sariyyah" SPM.
maaf jika saya ingin membetulkan istilah post sebelum ini yang menggunakan perkataan "Ghazwah" yang sebenarnya bermaksud peperangan bersama nabi. Istilah "Sariyyah" lebih sesuai. *pengarang unknown
.
.
.
.
.
23 haribuan Mac keluar result
okey, SELAMAT MAJU JAYA
akhirkata : USAHA GIGIH KEPUTUSAN CANGGIH


 " belajar biar lepak, result biar gempak!!~ "


mintaa maaf lagi aku takde gambar kelas lain (:


video
Video Naim Sarip buat...




dari meja freelancer : ameng

Thursday, December 23, 2010

Usai SPM

Salamullahi 'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..
Ahlan Wasahlan Wamarhabanbikum..

Ghazwah SPM baru sahaja berlalu. Masih segar diingatanku saat2 terakhir digelar 'pelajar sekolah'. Ada yang melakukan perkara yang dia tidak pernah lakukan sepanjang tinggal di Hira' seperti memanjat tangki, memanjat bumbung surau, memanjat menara surau, menconteng baju sekolah mereka dengan tandatangan semua pelajar, tak kurang juga ada yang sibuk mengumpul kertas2 yang tidak digunakan untuk dijual dan lain2. Semua ini dilakukan untuk membina pengalaman masing2 di sekolah menengah kerana pengalaman di sekolah menengah merupakan pengalaman yang paling indah untuk dijadikan kenangan.



Sekarang...

7 hari telah berlalu meninggalkan suasana persekolahan. Tiada lagi suasana bangun awal,  tiada lagi orang yang akan mengingatkan tentang solat berjemaah, ma'thurat, tilawah, amal fardi, menjauhi maksiat dan apa2 amal kebaikan yang lain. Hanya iman yang menjadi penguat dikala ini. Dengan Iman yang kmendalam seseorang itu akan terpelihara daripada zina, dengan Iman yang mendalam seseorang itu akan terpelihara daipada mencuri, dengan Iman yang mendalam sahajalah seseorang itu akan terpelihara daripada perkara2 maksiat.

Peranan kita...

Apa yang penting sekali apabila berada di suasana yang jauh dari unsur2 baik(di luar sekolah) ialah bagaimana kita nak pastikan keadaan kita yang semasa disekolah dikekalkan. Dari segi qiamullailnya, solat berjemaahnya, solat sunat, ma'thurat, tilawah Al-quran dan lain2 amal kebaikan. Secara hakikatnya memang sukar untuk kita mengekalkan keadaan kita seperti  di sekolah, tetapi apa yang penting ialah adakah kita berusaha untuk mengekalkannya. Kalau tidak sia2 sahajalah amalan kita selama ini kerana tanda sesuatu amal itu diterima ialah dia beristiqamah(berterusan) dengan amalnya.

Satu langkah untuk memastikan diri kita kekal atau terjaga sepertimana di sekolah ialah dengan sentiasa berhubung dengan rakan2 yang soleh dan meminta nasehat serta pandangan mereka. Begitu juga jangan sekali-kali biarkan diri kita berada dalam keseorangan tanpa ada apa2 agenda atau aktiviti untuk dilakukan kerana syaitan lebih mudah untuk menghasut orang yang bersendirian bebanding orang yang sentiasa bersama orang yang soleh.
sabda nabi Muhammad s.a.w : " Serigala hanya memakan kambing yang menyendiri. " (HR AHMAD)

Ibarat kilang...





Dulu, time aku junior abg2 selalu bagi perumpamaan nie: " Hira' ni seperti kilang kereta. Pelajar yang ada didalam sekolah ini ibarat kereta. Kereta ini akan melalui beberapa proses untuk menjadi kereta yang mampu untuk berjalan di jalan raya dengan baik. Apabila tiba waktu cuti, kereta2 ini akan diuji untuk menguji tahap kemampuan kereta itu untuk berjalan di jalan raya. Ada yang mampu berjalan dengan baik, ada yang tersangkut-sangkut, dan ada juga yang menghadapi kemalangan. Apabila tiba ke kilang semula(setelah pulang ke sekolah), kereta2 yang menghadapi kemalangan itu akan dibaiki semula, begitu juga kereta yang tersangkut-sangkut manakala kereta yang mampu berjalan dengan baik akan di upgrade tahap keberhasilannya supaya mampu berjalan dengan labih laju malah mampu membawa penumpang yang lebih ramai."

Ini merupakan perumpamaan bagi pelajar yang masih tinggal di Hira' kerana mereka masih boleh kembali ke 'kilang kereta' semula untuk dibaiki dan di upgrade. Bagaimana pula dengan kita? yang tak mungkin kembali ke 'kilang kereta' itu semula. Adakah kita sudah menjadi kereta yang mampu berjalan dengan baik atau sebaliknya? sama-sama kita muhasabah...

Para du'at Hira'...


Buat para du'at Hira' yang mempunyai semangat dan iradah yang kuat untuk mengislah masyarakat, pastikan diri antum sentiasa kekal dalam Tarbiyyah. Carilah usrah dimana sahaja antum berada kerana tunjang Tarbiyyah adalah usrah. Tunjukkan diri antum sebagai produk yang berkualiti dari Hira' kerana kita telah dipilih oleh Allah untuk memahami dakwah ketika usia muda. Jadi, sangat rugi jika peluang itu tidak dimanfaatkan. Juga, pastikan kita benar-benar memahami dakwah yang sebenarnya sepertimana yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.. Jadi, berbaki cuti ini, penuhi masa lapang antum dengan amal-amal yang akan membawa kebaikan untuk Islam. " Pastikan setiap amal yang dilakukan membawa kebaikan untuk Islam"(Mustafa Masyhur)

Allah berfirman : 

" Siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru kepada Allah (agamaNya) dan beramal soleh" (Fussilat:33)



Wednesday, November 17, 2010

Ghazwah SPM

Hari berganti hari, minggu berganti minggu, tahun berganti tahun, 6 hari lagi kita akan menduduki peperiksaan SPM.. Ada yang risau kerana banyak lagi subjek yang tak cover lagi, ada yang bersemangat kerana dah cover semua subjek, tidak kurang juga ada yang tak sabar kerana tinggal lagi sebulan sahaja kita akan bergelar 'pelajar sekolah'!. Pelbagai ragam dapat kita saksikan menjelang SPM...

target semua orang 
Setelah penat mengulang kaji subjek sejarah tingkatan 4, hatiku terdetik untuk menyusuri kehidupan seorang pejuang yang menjadikan seluruh kehidupannya untuk membebaskan Al-quds iaitu Salahuddin Al-Ayyubi dan mencari rahsia penaklukan semula masjid Al-Aqsa daripada kristian. 
Lalu aku terus membaca kitab 'Salahuddin Al-Ayyubi pahlawan perang salib' karangan Dr. Muhammad Syalabi.

Setelah selesai pembacaan, aku dapat simpulkan bahawa tentera Islam pada masa itu sememangnya layak untuk menakluk semula masjid Al-Aqsa kerana mereka telah memenuhi asbab-asbab kemenangan. Mereka telah berusaha membuat pelbagai strategi dan taktik untuk menumbangkan musuh disamping pada malam harinya mereka berdoa' kpd Allah agar diturunkan pertolongan terhadap strategi mereka. Mereka sedaya upaya menjauhi kehidupan dunia yang dengannya hilanglah keperibadian seorang muslim seterusnya akan menempa kekalahan.  

Apa yang ingin disampaikan ialah untuk berjaya mestilah ada asbab-asbab kemenangan. Umat Islam pada hari ini mundur kerana masih lagi belum mempunyai asbab-asbab kemenangan. Ekonomi. politik, dan pemerintahan kebanyaknnya dikuasai oleh orang bukan muslim. Jadi merekalah yang layak untuk mendapat kemenangan. 

Sunnah alam memang begitu. Siapa usaha dia yang dapat.

Jadi, tinggal lagi 6 hari lagi kita akan berhadapan dengan ghazwah SPM. Persiapkanlah dirimu dengan segala kelengkapan dan pastikan usaha kita mestilah sekufu dengan keputusan yang kita idam-idamkan serta mohonlah pertolongan daripada Allah kerana keputusan SPM antum sudah berada ditangan Allah. Hanya doa' dan usaha antum yang boleh mengubahnya. TAKBIR!

Asbab-asbab kemenangan :

  • Usaha - usaha yang dilakukan mestilah tahap maksimum kerana Allah lebih pandang usaha berbanding hasil
  • Doa - selalu berdoa walau dimana sahaja berada. Ambil contoh daripada nabi Ibrahim a.s. Bagind merupakan orang yang paling banyak minta kepada Allah sehingga digelar 'khalilullah'
  • Tawakkal - serah segalanya kepada Allah dan taatlah perintah Allah dan bertegas dengan laranganNya kerana kecemerlangan seseorang muslim itu ialah apabila dia dapat mentaati perintah Allah dan bertegas dengan laranganNya

ya Allah turunkanlah pertolonganMu kepadaku ketikamana aku sedang menyediakan persiapan untuk menghadapi peperiksaan sebagaimana kau turunkan pertolonganMu kepada tentera badar ketikamana mereka sedang menyediakan segala kelengkapan perang

Monday, November 15, 2010

Hari Arafah



Sedar tak sedar kita skrg sedang berada di 10 hari Dzulhijjah. Hari kemucak dalam sepuluh hari Dzulhijjah ini adalah hari Arafah. Sebenarnya Rasulullah amat menggalakkan untuk berpuasa pada hari Arafah ini iaitu pada 9 Dzulhijjah. Dan juga ganjaran yang besar bagi sesiapa yang berpuasa pada hari Arafah. Dalam satu hadis panjang...


" ....dan puasa satu hari Arafah aku perhitungkan kepada Allah untuk menebus dosa setahun yang lalu dan setahun sesudahnya... " (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Pendapat ulama' juga disertakan,

Al-Imam as-Syaf’ie rh berpendapat;“Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah bg mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bg yang mengerjakan ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di ‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula; “Jika ia sanggup berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka, sbb hari ‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).” Begitu juga dengan para sahabat yang lain, lebih ramai yang cenderung untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji
Jadi, bagi sesiapa yang teringat untuk berpuasa pada hari Arafah, cepat2lah beritahu pada saudara semuslim yang lain. Sebarkan ilmu dan ajaklah beramal~

Monday, September 13, 2010

Penerusan Ramadhan

Kepada semua pelajar tingkatan lima 2010 Sekolah Menengah Islam Hira' Jeram...




"Taqabbalallahuminna waminkum...Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin. Kullu 'am waantum bikhair" 

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah s.w.t kerana memberi keizinan kepada untuk menghabiskan bulan Ramadhan dengan sempurna dan bertemu dengan hari kemenangan umat Islam, Aidil Fitri. Semoga segala amalan kita pada bulan ramadhan dapat memberi kesan yang mendalam pada diri kita. Rasulullah s.a.w pernah bersabda : "rugilah bagi siapa yang merugikan(Ramadhan) dan untunglah bagi siapa yang berjaya (memanfaatkan bulan Ramadhan)"

Ramadhan.
Terdetik aku untuk mengimbas kembali suasana bulan Ramadhan terakhir di sekolah. Apa yang aku dapat perhatikan ialah satu fenomena ganjil yang membuatku berfikir berkali-kali. Iaitu suasana  pelajar bersemangat dan berlumba untuk melakukan ibadah. Ada yang tidak tidur pada malam hari semata-mata untuk beribadah, korbankan masa riadhahnya untuk menghabiskan tilawah, menggunakan masa yang kosong di dalam kelas untuk membaca Al-Quran, pelajar yang sebelum ini malas untuk melakukan ibadah-ibadah sunnat menjadi rajin malah mengajak rakannya sekali, dan tangan berasa ringan untuk bersedeqah Ada juga yang menjadikan Ramadhan sebagai medan untuk berubah. Amalan baik sangat mudah dilakukan dan perbuatan maksiat seolah-olah sangat sukar untuk dilakukan.

Aku terus berfikir tentang fenomena ini,

Aku rasa inilah natijahnya syaitan digari, pintu syurga dibuka seluasnya dan pintu neraka ditutup serapatnya, amalan sunnat digandakan, hidayah Allah mencurah-curah turun kebumi dan Allah mengurniakan rahmatNya lebih pada bulan Ramadhan berbanding bulan-bulan lain dengan menjadikan malam lailatul qadr. Dengan kelebihan-kelebihan ini baru aku faham mengapakah perbuatan baik sangat mudah dilakukan dan perbuatan maksiat seolah-olah tidak mendapat tempat pada bulan Ramadhan. Jiwa manusia juga mudah dibentuk kerana tiada gangguan  syaitan..

Berlalunya Ramadhan....

Jika di bulan Ramadhan kita dapat mengorbankan masa tidur kita untuk ibadah, rajin tilawah Al-Quran, ringan tangan untuk memberi sedeqah, adakah selapas berlalunya Ramadhan kita dapat beristiqamah dalam melakukan ibadah-ibadah sepertimana kita lakukan pada bulan Ramadhan? Atau adakah dengan berlalunya Ramadhan berlalu juga semangat dan cinta kita untuk melakukan amalan-amalan sunnat? biasanya yang berlaku ialah selepas beberapa hari atau beberapa minggu, atau beberapa bulan Ramadhan pergi, 'stamina cinta' kita untuk terus melakukan ibadah dan amalan sunnat akan pancit. Tiada lagi semangat untuk tilawah Al-Quran, susah untuk melakukan qiamullail, tangan berasa berat untuk memberi sedeqah dan lain-lain. Fenomena ini  biasa terjadi kerana fitrah manusia yang dikurniakan nafsu adalah sebegini. Jadi, untuk kita terus mangekalkan 'stamina cinta' kita dalam melakukan perkara yang baik ialah dengan melawan nafsu.

Beberapa nasihat daripada qudama'....

Yahya bin Muadz berpesan : "berjihadlah melawan nafsu dengan riadhah (latihan rohani)". Apakah itu latihan rohani?

1. Sedikit makan.
Dengan kurang makan akan matilah keserakahan syahwat. Sabda Rasulullah s.a.w. : "jangan kamu matikan hati dengan banyak makan dan minum. sebab hati itu seperti tanaman. Ia boleh mati kalau diberi air yang berlebihan"

2. Sedikit tidur
Dengan kurangnya tidur keinginan menjadi bersih

3. Bercakap sekadar perlu
Dengan kurang cakap badan akan selamat. Seperti pepatah melayu : "kerana mulut badan binasa"

4. Sabar menanggung gangguan orang lain

Kesimpulannya , kita mestilah menang dalam pertarungan melawan hawa nafsu kita. Jangan biarkan nafsu menguasai diri kita kerana nafsu sentiasa mengajak kepada perkara yang mungkar. Sungguh, banya uslub dan kaedah yang boleh digunakan untuk meningkat dan melawan hawa nafsu.

"kun rabbaniyyan wala takun ramadhaniyyan" jadilah kamu hamba kepada Allah dan jangan jadi hamba kepada Ramadhan.wallahu 'alam.









Friday, August 27, 2010

Ta'aruf


Assalamualaikum w.r.t

Blog ini dicipta khusus untuk pelajar tingkatan 5 Sekolah Menengah Islam Hira'. Bagi mereka yang mengetahui, sila sebarkan pada rakan seperjuangan. Blog ini bertujuan untuk mengumpul kembali sejarah-sejarah, kenangan-kenangan dan juga ingatan-ingatan buat kami semua. Agar blog ini menjadi wadah tarbiyah dan dakwah untuk Islam. Semoga segala amal kita diterima.

Jika ada apa-apa perkara yang mahu dikongsi, sila luahkan di shoutbox. Agar suara-suara anda didengari.


Salam ukhuwah~